خواص رزماری

خواص رزماری

خواص رزماری , مضرات رزماری , زیان ها و خاصیت های رزماری , o hw vclhvd
رزماری

آشنایی با رزماری

رزماری یکی از گیاهان دارویی معطر است که بومی مدیترانه و کشور اوروگوئه می باشد. این گیاه با نام های رومارن و اکلیل کوهی هم شناخته می شود. جالب است بدانید که گیاه رزماری از گونه گیاهان همیشه سبز می باشد.
رزماری گیاهی چند ساله است که برگ های آن حالتی سوزنی شکل دارند. گل های این گیاه به رنگ های متنوعی مثل سفید ، بنفش ، صورتی و آبی می رویند. از رزماری به عنوان ادویه و چاشنی غذایی هم استفاده می شود.
رزماری گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص رزماری را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص رزماری در ادامه با پارسی دی همراه باشید.
خواص رزماری

سلامت پوست

رزماری دارای خواص ضدپیری می باشد که شما می توانید از آن برای سلامت پوست خود استفاده کنید. رزماری به دلیل خاصیتی که دارد باعث می شود تا شما بتوانید به راحتی آب رسانی بدن خود را افزایش دهید.

رفع بوی بد دهان

رزماری به دلیل داشتن خاصی ضدباکتریایی باعث می شود تا عفونت و میکروب های درون دهان را از بین ببرد. شما می توانید برای این امر برگ های رزماری را در یک لیوان آب جوش بریزید و در دهان خود غرغره کنید. این کار باعث نابودی کامل باکتری ها می شود.

سلامت مغز و تقویت حافظه

رزماری دارای خواص زیادی برای بدن می باشد. شما می توانید از خواص رزماری بهره مند شوید. یکی از خواص رزماری برای بدن تقویت حافظه می باشد که شما می توانید برای افزایش هوش و تمرکز خود از آن استفاده کنید. رزماری می تواند بر روی مغز انسان تاثیر مثبتی داشته باشد.
پژوهش ها نشان می دهد که رزماری باعث می شود تا سلامت حافظه تضمین شود. رزماری در افرادی که در سنین بالا هستند و دارای اختلالات شناختی هستند موثر است چرا که از بروز بیماری های مختلف نظیر آلزایمر و زوال عقل پیشگیری می کند. سعی کنید در رژیم غذایی خود رزماری را قرار دهید.

خارج کردن سموم از بدن

رزماری به دلیل خاصیت ادرار آوری که دارد می تواند به عنوان یک سم زدای قوی برای بدن محسوب شود. شما می توانید به راحتی با مصرف رزماری نرخ خروج سموم از بدن را افزایش دهید. سموم و چربی های اضافه به کمک رزماری از بدن خارج می شود. این امر باعث می شود تا کبد شما پاکسازی شود. رزماری می تواند به سلامت کبد کمک کند.

ضد عفونی کننده طبیعی

همانطور که اشاره شد رزماری باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. رزماری می تواند با خاصیت ضدباکتریایی که دارد با عفونت های باکتریایی مبارزه کند. باکتری هلیکوباکتر پیلوری یک میکروب می باشد که باعث ایجاد زخم معده در افراد می شود. رزماری از انتشار این میکروب پیشگیری می کند. رزماری می تواند باعث درمان عفونت ها شود.

کاهش التهابات بدن

یکی از مهم ترین و اصلی ترین خواص رزماری کاهش التهابات بدن می باشد. رزماری به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی باعث می شود تا التهابات عروق خونی و مفاصل کاهش پیدا کند. شما می توانید از رزماری برای درمان بیماری های مختلف نظیر نقرس ، ورم مفاصل و جراحات استفاده کنید.
مصرف دهانی رزماری باعث می شود تا تاثیر کاهش التهابات در بدن به شکل بهتری انجام شود. همچنین رزماری باعث می شود تا دستگاه قلبی عروقی شما بهبود پیدا کند.

کاهش اضطراب و استرس

رزماری می تواند باعث بهبود بی حالی و کاهش استرس در افراد شود. خیلی از ما در طول روز دچار استرس و اضطراب می شویم. با رزماری می توانیم به تعادل هورمون های بدن کمک کنیم. شما می توانید از رزماری برای کاهش اضطراب استفاده کنید. روغن رزماری نیز وجود دارد که برای رایحه درمانی و بهبود حال روحی مناسب است.

سلامت معده

برای درمان درهای معده و جلوگیری از نفخ و یبوست می توان از رزماری استفاده کرد. رزماری خاصیت ضدالتهاب دارد که باعث می شود تا حرکات روده شما به درستی شکل گرفته و از بیماری های گوارشی جلوگیری شود.

تسکین دهنده درد

رزماری را می توان به عنوان یک مسکن طبیعی دانست. شما می توانید از رزماری برای کاهش دردهای بدن مانند سردرد استفاده کنید. رزماری همچنین برای بیماری میگرن نیز قابل استفاده می باشد. مالیدن رزماری بر روی گیج گاه باعث می شود تا از علائم میگرن کاسته شود.

حفظ فعالیت متابولیکی بدن

رزماری یک گیاهی است که باعث می شود تا گلبول های قرمز خون به شکل ویژه ای در بدن شکل بگیرد. این امر باعث می شود تا اکسیژن رسانی در تمامی بدن به درستی انجام شود و باعث حفظ فعالیت متابولیکی می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

رزماری دارای سه ترکیب عالی می باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی ، ضدالتهابی و ضدسرطانی در آن نهفته است. این سه ویژگی موجود در رزماری باعث می شود تا بدن انسان از حملات عوامل بیماری زا در امان باشد.
آنتی اکسیدان های موجود در رزماری باعث می شود تا یک سد دفاعی محکم در بدن ساخته شود. سه ترکیب عالی آنتی اکسیدانی موجود در رزماری شامل رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولینیک اسید و کارنوزول می باشد.
مضرات رزماری

حساسیت و آلرژی

روغن رزماری را نباید به صورت خوراکی مصرف کنید چرا که برای سلامت بدن مضر می باشد. اگر شما حساسیت خاصی به رزماری دارید بهتر است از مصرف آن خودداری کنید چرا که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در بدن شما می شود.
منبع : parsiday.com/2967-rozmari

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه با مواد لازم موجود در این آموزش آشپزی فوری می توانید برای ۴ نفر باقالی پل...