خواص گل کلم

خواص گل کلم

خواص گل کلم , مضرات گل کلم , خاصیت ها و زیان های گل کلم , o hw g gl
گل کلم

آشنایی با گل کلم

گل کلم یکی از سبزیجات خوراکی پر مصرف در جهان است که در رنگ های متنوعی مثل سفید ریال نارنجی ، ارغوانی و سبز موجود می باشد. از ساقه و برگ های این گیاه استفاده ای نمی شود و فقط گل آن در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
جالب است بدانید این گیاه دارای چربی و کربوهیدرات بسیار کمی می باشد. گل کلم منبع غنی فیبر می باشد و برای سلامتی بدن نیز بسیار سودمند است. از مهم ترین محصولات غذایی گل کلم می توان به خورش گل کلم ، ترشی گل کلم ، گل کلم سوخاری و … اشاره کرد.
گل کلم گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص گل کلم را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص گل کلم در ادامه با پارسی دی همراه باشید.
خواص گل کلم

پیشگیری از ابتلا به دیابت

گل کلم به دلیل داشتن ویتامین سی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت می شود. پتاسیم موجود در گل کم باعث می شود تا متابولیسم گلوکز تنظیم شود. اگر پتاسیم در بدن کم باشد سطح قند خون زیاد شده و باعث ایجاد دیابت در بدن می شود. همچنین تحقیقات ثابت کرده است ویتامین ب شش موجود در گل کلم باعث تقویت تحمل گلوکز در دیابتی ها می شود.

درمان بیماری های عصبی

در گل کلم موادی با نام های ایندول و سولفورافان وجود دارد که باعث کاهش پیشرفت بیماری های عصبی می شود. این ترکیبات باعث می شود تا آنزیم های سم زدایی بدن فعال شده و با بالابردن سطح گلوتاتیون به درمان آسیب های عصبی و بیماری های نظیر آلزایمر و پارکینسون کمک می کند.

سلامت قلب و عروق

گل کلم به دلیل داشتن ویتامین کا می تواند برای التهاب های بدن مفید باشد. اگر گل کلم را به صورت منظم مصرف کنید باعث حفظ رگ های خونی در بدن می شود. گل کلم دارای ماده ای به نام گلوکورافانین می باشد که این ماده خواص ضدالتهابی در بدن ایجاد می کند و مانع از انسداد رگ ها در بدن می شود. گل کلم باعث می شود تا بیماری تصلب شرایی در بدن کاهش پیدا کند.

متعادل شدن هورمون ها

گل کلم به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مختلف باعث کاهش استروژن ناسالم بدن شده و تعادل هورمون ها را برقرار می کند.

بهبود التهابات روده ای

گل کلم دارای خواص ضد التهابی می باشد که علائم کولیت را کاهش می دهد. التهاب روده بزرگ یک عارضه می باشد که خیلی از افراد با آن درگیر هستند. برای جلوگیری از این عارضه گل کلم میل کنید.

سلامت و تقویت معده

گل کلم به دلیل داشتن فیبر فراوان باعث می شود تا هضم غذا در بدن به شکل بهتری انجام شود و باعث حذف سموم بدن می شود. گلوکوزینولات، گلوکورافانین و سولفورفان موادی است که در این سبزی وجود دارد. این مواد و ترکیبات باعث می شود تا از پوشش معده مراقبت کرده و رشد باکتری زخم معده را کاهش می دهد. اگر می خواهید از زخم معده و سرطان معده در امان باشید گل کلم میل کنید.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

گل کلم به دلیل داشتن خواص گلوکوزینولات می تواند از ایجاد سرطان جلوگیری کند. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات اثرات ضد استروژن دارند و باعث می شوند تا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کنند. گل کلم به کاهش سرطان های مختلف نظیر سرطان دهانه رحم ، سرطان تخمدان ، سرطان پستان ، سرطان ریه و مثانه کمک می کند.

کاهش وزن و رژیم لاغری

اگر شما یک فنجان گل کلم را در نظر بگیرید دارای ۲۹ کالری ، چربی صفر ، کربوهیدرات و قند بسیار کمی می باشد. گل کلم دارای فیبر زیادی برای سلامت بدن می باشد. گل کلم برای افرادی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند بسیار مناسب است. گل کلم باعث می شود تا حرکات روده در بدن به درستی انجام شود و یبوست را کاهش می کند.

جلوگیری از چاقی

گل کلم دارای ایندول ها می باشد که این ماده اثرات ضدچاقی دارد. گل کلم باعث جلوگیری از التهاب و اختلالات متابولیکی در بدن می شود. برای جلوگیری از چاقی مصرف گل کلم مفید است.

سلامت مفاصل و استخوان ها

این سبزی به دلیل داشتن ویتامین سی باعث تولید کلاژن می شود. کلاژن در بدن برای ساخت مفاصل و استخوان ها ضروری می باشد و برای جلوگیری از التهاب های مفاصل موثر است. همچنین گل کلم دارای ویتامین کا می باشد که برای جلوگیری از تحلیل استخوان ها موثر است.

افزایش جذب آهن

گل کلم به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان باعث می شود تا جذب آهن در بدن به شکل ویژه ای انجام شود. ویتامین سی موجود در این سبزی باعث مهار اثرات فیتونوترینت ها می شود و برای آزاد کردن آهن از منابع مختلف مانند سبزی ها ضروری است.

پیگشیری از بیماری دژنراسیون ماکولا

گل کلم به دلیل داشتن ویتامین سی و آنتی اکسیدان های مختلف باعث کاهش خطر دژنراسیون ماکولا می شود. این بیماری تباهی لکه زرد می باشد که منجر به کاهش بینایی در افراد به ویژه در سالمندان می شود. سولفورفان موجود در ای سبزی باعث می شود تا اثرات استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش دهد و از بیماری آب مروارید جلوگیری کند.

سلامت و تقویت دستگاه گوارش

گل کلم به دلیل داشتن فیبر و آب فراوان از یبوست در بدن پیشگیری می کند و باعث کاهش سرطان روده بزرگ می شود. چرا که فیبر کافی در بدن باعث می شود تا مواد و سموم اضافی از صفرا و مدفوع خارج شود. گل کلم دارای ماده ای به نام گلوکوزینولات می باشد
که به کاهش آسیب دیواره های معده کمک می کند. همچنین در گل کلم ماده دیگری به نام سولفورافان وجود دارد که از رشد بیش از اندازه باکتری ها جلوگیری می کند و باعث تحریک بیشتر روده ها شده و بر دستگاه گوارش تاثیر مثبت می گذارد.

سم زدایی بدن

گل کلم برای سیم زدایی بدن بسیار مفید می باشد. این سبزی دارای ایندول کاربینول می باشد که باعث تنظیم عملکرد آنزیم های سم زدایی بدن می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گل کلم به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. گل کلم باعث جلوگیری از عفونت های بدن شده و سیستم مکانیسم دفاعی بدن را تقویت می کند و از بروز التهاب پیشگیری می کند.

پیشگیری از سکته مغزی

محققان ثابت کرده اند میوه ها و سبزیجات به ویژه گل کلم به دلیل داشتن آلیسین باعث کاهش خطر سکته مغزی می شوند. گل کلم باعث پاکسازی کبد و خون می شود.

ضد آفتاب طبیعی

در گل کلم همانطور که عنوان شد ماده ای به نام سولفورفان وجود دارد که باعث حفاظت از پوست در مقابل آسیب های اشعه ماوراء بنفش می شود. اگر می خواهید از سرطان پوست در امان باشید بهتر است گل کلم میل کنید.

سلامت و تقویت مغز

گل کلم دارای کولین و فسفر می باشد که این دو ترکیب باعث بازسازی غشای سلولی در بدن می شود. بازسازی غشای سلولی برای عملکرد مغز مفید می باشد. ویتامین ب۶ و پتاسیم موجود در گل کلم نقش مهمی در حفظ سلامت مغز دارد.

کاهش کلسترول و فشار خون

گل کلم دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی می باشد که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در افراد شده و باعث کاهش کلسترول بد بدن می شود. گل کلم باعث افزایش کلسترول خوب خون شده و فشار خون را کاهش می دهد. گل کلم دارای فیبر ، اسیدچرب امگاسه می باشد که از سخت شدن شریان ها پیشگیری می کند.

خواص برای زنان باردار

گل کلم برای دوران بارداری مفید است چرا که به رشد عصب های کودک کمک می کند. گل کلم دارای ویتامین و مواد معدنی ضروری می باشد. همچنین دارای فیبر کافی برای جلوگیری از یبوست زنان می باشد.
مضرات گل کلم

ایجاد نفخ و گاز معده

علاوه بر فوایدی که برای این سبزی ذکر شد گل کلم دارای کربوهیدرات می باشد که در برخی موارد به صورت کامل در دستگاه گوارش تجزیه نمی شود. برخی کربوهیدرات های موجود در گل کلم توسط روده جذب می شوند. این امر باعث ایجاد نفخ و گاهی بیماری های گوارشی می شود.
منبغ : parsiday.com/3060-gol-kalam

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه با مواد لازم موجود در این آموزش آشپزی فوری می توانید برای ۴ نفر باقالی پل...