خواص و مضرات سیاه دانه برای بدن

خواص و مضرات سیاه دانه برای بدن

خواص و مضرات سیاه دانه , فواید و زیان های سیاه دانه , خاصیت ها و عوارض سیاه دانه , o hw sdhi nhki
خواص و مضرات سیاه دانه
سیاه‌ دانه دارای نام‌های زیادی می‌باشد که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به کنجد رومی، شونیز و سیاه‌تخمه اشاره کرد. گیاهی است یک‌ساله و گل‌دار از تیره آلالگان که در کشور ما بیشتر در شهرهای اصفهان و اراک وجود دارد.
در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات سیاه‌ دانه را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص سیاه‌ دانه و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت پارسی سرا در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.
فواید و خاصیت های سیاه دانه

سم زدایی کبد

ترکیب کردن سیاه‌دانه با عسل باعث ایجاد یک ترکیب فوق‌العاده می‌شود که به سم‌زدایی کبد کمک کرده و برای جلوگیری از بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب مؤثر می باشد.

کاهش کلسترول خون

مطالعات اولیه انجام شده نشان می‌دهد که مصرف سیاه دانه می تواند کلسترول بد خون و تری گلیسرید را کاهش داده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ، آترواسکلروزیس و سکته قلبی پیشگیری می کند. علاوه بر موارد گفته‌شده تیموکینون موجود در سیاه‌دانه برای جلوگیری از حملات قلبی مفید است.

کاهش وزن و لاغری

سیاه‌دانه دارای مواد مغذی بسیاری می‌باشد که سطح قند خون را ثابت نگه داشته و برای کاهش وزن مؤثر است. کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند مواد غذایی که باعث ثابت نگه داشتن قند خون می شوند برای کمک کردن به کاهش وزن و لاغری بسیار موثرند.

درمان آکنه و جوش صورت

سیاه‌دانه دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی می‌باشد که می‌تواند برای درمان جوش صورت و آکنه بسیار مؤثر باشد. شما برای این امر می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر سیاه‌دانه را با یه قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کرده و بر روی صورت خود بمالید، پس از گذشت ده دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید این کار باعث می شود جوش صورت شما به مرور زمان از بین برود.

بهبود گوارش

سیاه‌دانه یکی از گیاهان دارویی مفید و خانگی برای درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری می‌باشد که این باکتری باعث ایجاد زخم معده در افراد می‌شود. پس برای این‌که بتوانید سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین کنید می توانید از سیاه‌دانه استفاده کنید.

خواص ضد سرطان

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که سیاه‌دانه دارای خاصیت ضد سرطانی بسیار قوی می‌باشد که برای پیشگیری و درمان انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، پستان، مغز، لوسمی و سرطان دهان بسیار مؤثر می باشد.

درمان ریزش مو

سیاه‌دانه به دلیل خاصیت ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی قوی که دارد می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از ریزش موهای سر به شکل ویژه ای پیشگیری کند. برای درمان شوره سر می توانید از سیاه دانه کمک بگیرید. برای این امر روغن سیاه دانه را به مدت نیم ساعت تا یک ساعت به موهای خود بمالید.

کاهش قند خون

تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که مصرف روزانه دو گرم سیاه‌دانه می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به بیماری دیابت شود. سیاه‌دانه علاوه بر موارد گفته شده دارای خاصیت فوق‌العاده‌ای برای افراد دیابتی می باشد. این خوراکی خوش‌مزه مقاومت به انسولین را کاهش داده و با افزایش عملکرد سلول‌های پانکراس به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو کمک می‌کند. کسانی که مبتلا به بیماری قند خون هستند بهتر است هر روز یک گرم پودر سیاه‌دانه را دو بار در روز به مدت یک‌سال مصرف کنند تا تاثیر آن را احساس کنند.

خاصیت ضد آلرژی

آلرژی یکی از مواردی است که خیلی از افراد به آن مبتلا می شوند، اغلب حساسیت‌ها و عفونت‌های سینوسی ناشی از ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد. استفاده از روغن سیاه‌دانه به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی که دارد می‌تواند یک راه مؤثر برای تسکین آلرژی و عفونت‌های سینوسی باشد.
عوارض و زیان های سیاه دانه

دوران بارداری

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که سیاه‌دانه می‌تواند فعالیت رحم در زنان باردار را کاهش دهد و باعث سقط جنین شود ، پس زنان باردار بهتر است از مصرف سیاه دانه در دوران بارداری خودداری کنند یا در صورت مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه با مواد لازم موجود در این آموزش آشپزی فوری می توانید برای ۴ نفر باقالی پل...