خواص و مضرات نعناع

خواص و مضرات نعناع

خواص و مضرات نعناع , فواید و خاصیت های نعناع , زیان ها و عوارض نعناع , o hw kukhu
خواص و مضرات نعناع
نعناع به ‌‌عنوان یکی از گیاهان معطر و سبزیجات مفید می باشد که عملکردی شبیه پونه دارد. نعناع به دلیل رایحه قوی و طعم تندی که دارد از زمان‌های گذشته در صنعت داروسازی و طب سنتی به‌صورت نعناع تازه و خشک، عرق نعناع، روغن و چای و دمنوش مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات نعناع را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص سیب و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت پارسی سرا در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.
فواید و خاصیت های نعناع

خواص ضد سرطان

در نعناع ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان وجود دارد که با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و از بروز بیماری‌های مختلف مانند سرطان جلوگیری می‌کند.

خواص ضد افسردگی

از عطر نعناع می‌‌توان برای درمان افسردگی استفاده کرد، عطر نعناع باعث انرژی زایی در بدن شده و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. اگر درطول روز احساس کسلی، خستگی و افسردگی می کنید می توانید نعناع را به‌ صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنید چرا که این گیاه برای جلوگیری از افسردگی و درمان کسلی مؤثر است. شما می‌توانید چند قطره روغن نعناع را هنگام خواب کنار بالش بگذارید یا به‌صورت بخار در هوا پراکنده کنید.

رفع بوی بد دهان

یکی از خواص بی‌نظیر گیاه نعناع طعم و عطر خاص آن می باشد که برای رفع بوی بد دهان بسیار مؤثر است. برای خوشبو کردن دهان و از بین بردن باکتری‌های موجود در آن می‌توانید چای نعناع میل کنید. نعناع با تحریک تولید بزاق از خشکی دهان نیز جلوگیری می کند.

سلامت چشم

برگ نعناع به‌‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین آ و بتاکاروتن می باشد که برای حفظ سلامت بینایی بسیار مؤثر است. کسانی که مشکوک به ابتلا به اختلالاتی مانند نزدیک بینی هستند می توانند نعناع و هویج رو با هم میل کنند چرا که برای سلامت چشم بسیار مفید می باشد.

درمان جای نیش حشرات

خاصیت ضد التهابی موجود در برگ نعناع برای درمان و تسکین نیش حشرات مانند پشه، زنبور و کاهش تورم بسیار مفید می باشد.

درمان حالت تهوع

نعناع به شکل دمنوش و چای برای درمان حالت تهوع بسیار مؤثر است. شما می‌توانید از این گیاه نعناع به‌‌عنوان یک درمان خانگی ضد تهوع استفاده کنید. همچنین بعد از عمل جراحی می توانید از نعناع استفاده کنید چرا که برای تسکین درد موثر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برگ نعناع به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت گذاشته و از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

خاصیت تب بری

یکی از خواص گیاه نعناع درمان تب، سرماخوردگی و خنک کردن بدن می باشد. نعناع باعث کاهش دمای بدن شده و تب را بهبود می‌بخشد.

درمان گلو درد و سرفه

کسانی که دچار گلودرد و خارش گلو می باشند می توانند نعناع مصرف کنند، عطر و بوی این گیاه باعث درمان اختلالات تنفسی مختلف مانند آسم و سرماخوردگی می‌شود و سرفه مزمن را بهبود می‌بخشد.

درمان سردرد

مصرف نعناع برای درمان سردرد بسیار عالی می باشد، کسانی که دچار بیماری سردرد هستند برای درمان می‌توانند روغن نعناع تهیه کرده و روی پیشانی و بینی خود قرار دهند. خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی این گیاه باعث کاهش دمای بدن شده که برای درمان بیماری میگرن بسیار مفید است. پس اگر می خواهید سردردهای میگرنی را درمان کنید می توانید از برگ نعناع کمک بگیرید که بسیار سودمند خواهد بود.

بهداشت دهان و دندان

کسانی که می‌خواهند بهداشت دهان و دندان خود را به شکل ویژه‌ای رعایت کنند می‌توانند برگ نعناع را در دهان قرار داده و شروع به جویدن کنند. جویدن برگ نعناع باعث از بین رفتن باکتری‌های دهان و دندان می‌شود. این گیاه یکی از مواد اصلی در خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها و سایر محصولات بهداشتی می‌باشد.
عوارض و زیان های نعناع

مضر برای دوران بارداری

مصرف دمنوش و یا چای نعناع در دوران بارداری ممنوع است چرا که باعث سقط جنین شده و برای دوران شیردهی نیز مضر می باشد.

منبع : https://parsisara.com/nanaa-1688/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه با مواد لازم موجود در این آموزش آشپزی فوری می توانید برای ۴ نفر باقالی پل...